Yngeredsforsen eller Döda fallet - Del 2


Del 2 av mitt besök utmed Ätran och Yngeredsforsen. Del 1 finns HÄR

En mäktig och till delar riven kraftstation, både av naturen och kanske för hand en gång i tiden, finns utmed Ätrans flöde i Halland. Jag var där och fotade i förrgår, den 29 juli 2019.

Först vill jag visa en bild där min fru är med på bilden så man ser proportionerna av det mäktiga bygget, frugan står vid av vattnet på slipade stenhällarna.


Mauritz Hansson köpte området 1899 och hade stora planer för Yngeredsforsen utmed Ätrans flöde. Han tänkte sig ett industrisamhälle med fabriker och kraftverk. Men ekonomiska problem kom emellan och det blev endast kraftverket som byggdes och det stod klart 1907.
Marcus Wallenberg tog sedan över ägandet av bolaget och kopplade ihop kraftverket med sin pappersfabrik i Mölndal som ligger 10 mil från Yngered.
På 60-talet byggdes ett nytt kraftverk, en bit uppströms i Boaforsen i Ätran. För att få bästa turbineffekt leds vattnet ner i en tunnel som mynnar ut en bit nedströms. Sträckan vid den gamla kraftstationen blev i och med detta torrlagd och så uppstod Döda fallet. Fundamenten och ruinen efter kraftverket står fortfarande kvar.





Baksidan av fördämningsbygget.



















Slutligen i denna andra del av mitt besök, en bild på mig mot en av pelarna, fotat av frugan.

Kommentarer

  1. Vilka monument!!! Mäktigt!!! Det där är inget man bygger på en helg... Nu reagerade jag till på Ert Döda Fall. Det ligger ett i mina trakter också... Wild Hussen sprängde en fåra igenom en sjö typ 12-13 il uppströms från havet längs Indalsälven och skapade ett annat sätt att flotta timmer... Fina bilder du bjuder på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.