Bildredigering - Är gratis gott



Från att i många år använt en gammal version av Photoshop kände jag att nu när jag gjorde en nyinstallation av Windows på ny SSD ville jag inte eller kanske ens kunde installera PS igen på Windows 10. Är gratis alltid gott? Om så är fallet, vad skall jag då använda för redigeringsprogram som är gratis.

Jag upptäckte att Win 10 har en inbyggd redigerare som faktiskt känns okej, där jag kunde göra några grundläggande justeringar som dra ned bildstorlek m.m. för att passa blogg och instagram. För måste jag verkligen redigera och mixtra med bilderna inför varje publicering. Kanske jag skall vara lite mer noggrann när jag knäpper bilden istället för att fixa till det framför datorn, det är något jag verkligen skall jobba på under 2019.

Hur som helst nu skall jag använda Windows 10 egen bildredigerare, jag har laddat ned Paint.net, och Adobe Photoshop Express, båda är gratis. Dessa två bilder är bara tester av vad man kan lägga på för filter och annat lull-lull. Det känner jag att man kanske kan bli något trött på.

En ny tid i min bildredigering har nu börjat! Att göra så bra jag kan direkt i fotoögonblicket och ett minimum av redigering senare. Tankar, tips och åsikter mottages tacksamt.

Kommentarer

  1. Älskar mina fotoredigerare, ger bilden det lite "extra". Fusk säger många...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta bilder där ute är i stort sett aldrig direkt ut från kameran. Visst är det kul att redigera och fixa med bilder i efterhand.

      Radera
  2. Enkla program som jag använder är också gratis som typ fotoscape,gimp och picasa
    räcker gott tycker jag för mina ändamål
    men det beror ju på vad man vill med bilderna !
    finns betalnings program som man kan typ hyra månadsvis idag i stället för att köpa dom
    poängen med dessa är väl att det ingår uppdateringar av dom när det kommer nya kan jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat de du räknar upp då och då genom åren. Jag håller men om dessa räcker för de behov jag har eller vill ha. Gimp är ju lovordat, jag tastade förr även Paint Shop Pro som då var gratis det var ett program som passade mig. Tack för tankar och tips.

      Radera
  3. Photoshop Elements kostar drygt 400 kronor! "Riktiga" PS kostar 120 kronor/månad. Kör med den varianten. Troligen en "lyx" då jag inte ens är fotobloggare, men jag kunde ju programmet lite grand då jag hade det på mitt jobb. PS Elements är snarlik och väldigt bra. Har testat det också.
    Å tusen tack för tipset om Adobe Photoshop Express. Visste inte ens att det fanns. Paint - ja, minns det programmet från 1980-talet, men det har säkert utvecklats rejält sedan dess.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Photoshop Elements har jag testat då och då under åren, men vi kommer inte riktigt överens. Då känner jag att de gratisprogram jag hittills testat kan ungefär samma saker och passar mig bättre.
      Paint finns fortfarande med i Windows, men Paint.net är inte riktigt samma sak.
      Tack för tankar och tips!

      Radera
  4. Jag kör samma princip som du, minimal redigering på efterhand. Ibland vill jag rädda misslyckade höftskott och då leker jag mestadels med kontrast och ljusredigering i GIMP. Jag rekommenderar GIMP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu installerat Gimp och stegvis börjar jag förstå. Flyttar bilden mellan olika program för att nyttja deras olika funktioner. Inte optimalt men jag har tid :-)

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.