Det var inte bättre förr



Ni som tittar in på denna blogg vet givetvis vad det är som bilden visar. Många plockade troligen bort dem och använde en centrumpuck som standard. Om man nu inte ville stapla på en pinne, då var du tvungen att leta reda på dessa igen och pilla tillbaka dem. Det är väl runt 65 år sedan vi såg dessa första gången, och det var minst 45 år sedan vi såg någon levererad vid nyköp.


Senast såg jag en skämtbild på en person som trodde att kassettfacket i en äldre bilstereo var en ny uppfinning för trycka in smartphonen och ladda den på ett behändigt sätt under bilresan.

Jag har sett ungdomar som får en kassettbandspelare och ett kassettband och skall få det hela att fungera, vilket givetvis inte går.

Vi äldre skrattar kanske och förstår inte hur dagens ungdomar tänker.
- Hur svårt kan det vara, tänker vi kanske

Ja... kanske lika svårt som för oss äldre att spela gamla godingar över wifi-nätet till trådlösa högtalare utan ingångar för Phono eller RCA-kopplingar.
Kanske lika svårt som att parkoppla blåtandshörlurar med vår smartphone.
Kanske lika svårt som för oss äldre att klura ut hur det fungerar att se ett Play-program från vår smartphone över till TV'n bara med ett klick. O.s.v.

Jag har nu kommit en bit på väg i strömmande media och kan se alla fördelar.
Men ibland ser jag tillbaka på det analoga i några korta stunder av nostalgisk skimmer i en perfekt värld. Tills jag ser all bandsallad som trasslat in sig i hela bilstereon eller hör den grova repan i den bästa låten på den dyra LP-skivan, eller den "repfria" CD:n med sin tråkiga förpackning.
Eller ser hur mitt rum fyllts av stereoprylar och stora hyllor av vinyl och kassetter eller CD-towers.

Nu kan jag leta upp och lyssna på alla av mina gamla godingar med ett klick med fingret. Lika lätt hittar jag ny musik och artister jag inte hade en aning.

Det var inte bättre förr.

Vad tycker du, dina tankar och erfarenheter mottages gärna i en kommentar.

Kommentarer

  1. Thank you for the flashback. I remember them well.

    SvaraRadera
  2. Hahahaha! Fick fundera en stund vad grunkorna du radade upp så fint var för nåt. Är fortfarande inte helt säker, för jag har då aldrig plockat isär en kassettbandspelare och/eller CD dito för att inte tala om en skivspelare;-) Å en puck vet jag heller inte vad det är. "Gammal" mediahantering var min mans domän. Jag kan sätta på tvn och datorn. Förresten det gör jag fortfarande. Ja, åsså bloggar jag också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grunkorna fanns oftast i centrumhålet på singlar och EP. När man ville ha singlarna i en jukebox togs det bort eller när man istället ville använda en centrumpuck på skivspelaren. Ungefär så.

      Radera
    2. Fast för vanligt folk fanns väl ingen anledning att plocka bort centrumprylen? Ingen hade väl en jukebox hemma? Men hur var det bilgrammofonen? Nu blev jag osäker...

      Radera
    3. Jag tror de skulle plockas bort. Jag tror också att många försvann i hantering och spelning av singlar. Tycker mig sett att det saknas på många gamla singlar och EP i beg.handeln där det bör suttit en av dessa adaptrar. Men en jukebox hör/hörde väl inte till vanligheterna i ett hem.

      Radera
  3. Nästan omöjligt att värdera förr och nu beror på hur gammal man är och den man frågar
    men hur jag känner så är det mycket enklare nu med det digitala tänker på mina hobbys som musik film och foto,men om det är så mycket roligare nu med all digitalt det vet jag nog inte !
    kan bli lite för mycket av det goda
    cd skivorna blev väl ingen hit och framkallnings labben för foto fick lägga ner pga av allt för få lämnade in en film för framkallning det behövdes ju inte längre med det digitala
    men visst är det så mycket enklare idag att fota och lyssna på musik än förr
    det håller jag med om

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer