Gammelsysslor


Jag kommer ihåg min morfar som hade en regnmätare på tomten, en sådan där i glas med gradering på sidan, senare blev det en DeLuxe-modell i koppar och mätsticka fäst vid en flottör. Han hade alltid koll på nederbörden och han kunde alltid redogöra för hur många millimeter regn det kommit. Jag kan väl säga att jag inte förstod vitsen med detta.
Den tanken slog mig för 30 minuter sedan då jag efter att jag skottat infarten gick in och hämtade tumstocken och pulsade ut i orörd snö och tryckte ned tumstocken - 19,5 cm kunde jag läsa av. Lite nöjd gick in till frugan och meddelade resultatet.
Så morfar, jag vill framföra en sen ursäkt för mina ungdomliga oförstående tankar om livets väsentligheter.

Jag undrar... regnmätare, finns det fortfarande, jag måste nog kolla upp det.

Kommentarer

  1. Skövde-Putte28 januari, 2019

    Tja, Kronblomsvarianten finns fortfarande att bese, i en & annan trädgård...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... dock kommer inte den varianten in på min trädgård :-)

      Radera
    2. Skövde-Putte30 januari, 2019

      Point taken! :-D

      Radera
  2. jag försökte jag med en gång eller flera försök att seriöst bedriva en minnes lista av hela året
    men det har hela tiden avslutas av mig
    men det skulle vara kul att få en fin minnesdagbok av vädret
    nu blir det mest bilderna i arkivet som blir en minnes lista av åren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir bilder på vädret istället, men all metadata i bilderna kan man ju får fram platsen bilden är fotad också.

      Radera
  3. Hahaha! Då är du kanske intresserad av att få veta att ni fick betydligt mera av den vita varan än vi. Skicka inte upp den hit bara;-)
    Å japp, regnmätare finns kvar i högsta grad. Följer två bloggare som äger sådana;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer