Bussresan



Jag märker att jag allt oftare att jag sätter mig på platserna för de äldre och rörelsehindrade i bussen. Men det skall vara mot färdriktningen med blicken vänd mot de resande, då kan jag kolla in de resande och deras strategi att åka kollektivt.

För nu som förr har alla kollektivresenärer sin strategi att resa. Några möter medresenärer med blicken, någon började prata, andra kollar ut genom fönstret under hela resan och vissa var konsekventa med att aldrig möta någon medresenärs blick. Alla hade de sin strategi.

De senare årens flykt in i smartphones olika appar under resan går från ung till äldre. Jag ser numera många äldre (65+) som skrollar i sin smartphone under resan, själv tar jag också min flykt till min smartphones instagramapp då och då.
Förr, innan smartphonens tid, satt lika många med dagens tidning eller en bok för att fästa blicken mot något eller ett sätt att fördriva tiden under resan. Så beteendet är inget nytt.

Nu var det bara en ung kvinna kvar i bussen. Jag satt och vilade ögonen på hennes snygga färgval. Orange hörlurar, svart basker och en ljusare ton av orange på kappan. Hon hade varit djupt försjunken i musik och en bok under hela resan.

Kvinnan tittade upp och kollade efter stannarknappen, reste sig och gick av någon hållplats innan jag skulle av.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer