Vägstenar under decennier

Jag tycker det är intressant med gamla vägar helst då från när motorismen växte i Sverige. Jag gillar att då och då kolla upp gamla vägkartor och att köra de gamla vägsträckningarna. Jag är en vägromantiker.


Detta är en vägvisarsten som ursprungligen stod i Åsarp men som nu flyttats ”... på vägen åt Skara”. Stenen är flyttad till Fageråsstugan.


Som den vägromantiker jag är så letar jag gärna upp och kör gamla riksvägar. Här stötte jag på en del av en riksväg som användes fram till 1928 och band ihop Stockholm med de södra delarna av landet. Denna stenbro var stabil fullt och körbar, vilket jag gjorde. Här i området runt Lövestad och Kimstad finns numera fyra (om inte fem i dagsläget) parallella riksvägssträckningar av det som nu benämns E4.


Att det finns fler vägromantiker än jag visar denna del. En vägsträcka som renoverats och återställts med gatsten så som denna del av Riksettan hade under 40-50-talen. Vet man vad man letar efter kan man se den strax norr om Mjölby intill den gamla E4 sträckningen.
Här är ett gammalt inlägg från första gången jag körde sträckningen: https://kulturinatur.blogspot.com/2011/05/vi-aker-pa-gamla-riksettan.html

Här under är en likadan sträcka av Rikstvåan strax söder om Ljungskile i höjd med Backamo, fotat i förrgår.
Här är mitt första inlägg om sträckan: https://kulturinatur.blogspot.com/2009/09/rikstvaan-i-ljungskile.html

Kommentarer

  1. ...the stone maker is a wonderful piece of history. Cobblestones roads are rarely seen here.

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid gillat dina fina inlägg just när du reser omkring, här kom en fin serie till.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.