Hälsan i centrum


... på Svensons Hälsocenter. Nejdå... jag lovar att denna blogg skall inte bli någon träningskalender så som det har en tendens att bli för många som börjar att träna på ett eller annat sätt.
Min "träning" är till för att hålla min relativt nyupptäckta (jan 2017) diabetes 2 på en så låg nivå som det bara är möjligt och att sysselsätta mig med något bra och hälsosamt i nya mitt liv efter min pensionering.


Då den 1 oktober: Ombord på bussen till första träningen på Svensons Hälsocenter, slår jag upp Metro's horoskop på bussen. Och som vanligt är Metro's horoskop "Spot On" med mina tankar på morgonen.

Hemkommen från träningen och jag tyckte att passet gick bra.
Allt är fixat med betalningar och kort för incheckning, nu det är bara att köra på ett antal gånger per vecka.
Vintern kommer och då är det skönt att ha ett löpband inomhus istället för att slinta runt på hala trottoarer.
Bra att hålla min upparbetade konditionen som jag jobbat på under något år vid liv även vintertid.

Nu (24 okt) har det gått några veckor och jag tycker själv att jag håller upp tempot och besöken på en bra nivå med 3-4 ggr per vecka.
Nu är jag uppe i 10 min på level 12-13 på en trappmaskin och därefter ca 25-33 minuter på gång-löpband med 6 km/tim med 7,0% gradient lutning och slutligen några minuter för musklerna på överkroppen.
Detta är givetvis ingenting för de flesta men för mig som 62-åring och under avsevärt många år som relativt otränad och att ha tillbringat min yrkesdag i ett förarsäte sedan 1979 är det ett stort steg framåt.

Kommentarer

  1. ...keep putting one foot in front of the other!

    SvaraRadera
  2. bra jobbat
    en annan skulle behöva tänka på det med, hoppas snön kommer snart då blir det skidåkning för mig i naturen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skidåkning är inte så dumt det heller, det vara bara så väldigt längesedan jag åkte, det var nog i mellanstadiet sista gången.

      Radera
  3. Är imponerad! Du går ju inte och tränar för att visa upp dig och impa på andra, utan av hälsoskäl. En helt annan sak i mina ögon. Å med lite tur kommer du troligen även bli av med din diabetes 2. Det hände en kollega till mig i din ålder. Efter diagnosen ändrade han sina levnadsvanor helt, började träna och äta bättre. Han behövde aldrig ta sprutor utan tog piller. Efter bara sex månader slapp han pillren.
    Önskar dig verkligen lycka till med träningen och övningarna!

    SvaraRadera
  4. Tack BP. Jag äter bara 1 piller dagen. Så jag känner att det är okej, även om målet är 0 men jag vet inte om läkarvetenskapen går med på det :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer