Första minnet av Tony Joe White

Första gången jag hörde Tony Joe White var jag 13 år. Jag spelade in ett liveprogram från radion till min Philips rullbandare som jag hade under denna tid, ja just den på bilden.
Det var nån typ av livesändning från ett diskotek, och där mixades det in en låt som fick mina öron att spetsas.
Jag visste inte just då vem det var som sjöng med denna coola röst och avslappnade stil. Jag vet inte om jag ens fick reda på det på många år.
För hur stor var Tony Joe White i Sverige runt 1970, nä just det inte särskilt.
Vissa av hans låtar hade vi hört men  oftast var det med en annan artist.
Långt senare fick jag reda på att låten hette Soul Francisco och sjöngs av Tony Joe White.

I slutet av 80-talet kom han in i strålkastarljuset igen i och med att han skrev en låt till Tina Turner och hade därmed ett bra flyt under resten av hans jordeliv. Tony Joe White 23 juli 1943 - 24 okt 2018.

Här kommer Soul Francisco.

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer