Plikt, regler, hänsyn och vanligt hyfs


Då har jag gjort sin plikt och röstat. Det blev på Stadsbiblioteket, det passade bra för då kunde jag kolla in några av de senaste fototidningarna. Ja de få som fortfarande trycks.
Denna gång var det dessutom lugnt och behagligt i lokalerna. Är den gamla regeln om att det skall var tyst och lugnt på biblioteken borttagen.
Här samsas barngrupper i ett öppet lekrum inne i biblioteket.
Här bland böckerna träffas livligt diskuterande män om läget i världen, det har jag noterat under tidigare besök.
Här på biblioteket har skolungdomar sina tänkta studier, men som inte sällan spårar ur i allmänt snack och flams.

Men idag trivdes jag på biblioteket, bland äldre damer och andra vuxna som visade hänsyn och som var där för att läsa i lugn och ro.
Alltså personer som känner till det lilla ordet - Hyfs. :-)

Kommentarer

  1. snyggt bibliotek med raka fina hyllor i samma färg
    biblioteken har allt mera blivit en ungdomsgård verkar det som
    på söndag går vi och röster

    SvaraRadera
  2. Ljust och luftigt är det i alla fall på ditt bibliotek. Lånar aldrig böcker, så jag besöker inte vår bibbla så ofta. Det totalrenoverades nyligen och precis som du säger så verkar stället vara ett "aktivitetscenter" för unga.
    Prenumererar på tidningen Foto, en av de få fototidningar som finns kvar.

    SvaraRadera
  3. Skövde-Putte08 september, 2018

    Jag förstår dina reflexioner till fullo, och delar dem till 100%. Biblioteken är inte den fridfulla plats, man upplevde i ungdomens dagar. När man satt i "musikavdelningen" & spisade de senaste (nåja) plattorna i Musse Pigg-hörlurar. Nåde den som gläntade på ena luren, utan att först dragit ned volymen! Men ingen hade några problem med det, såvitt jag kan minnas. Lugnet på ett bibliotek, är något man i dag kan sakna...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer