Järnvägsstationen i Landeryd

Järnvägslinjen mellan Halmstad och Värnamo öppnade 1877 och Landeryd utvecklades till ett stationssamhälle. Banan mellan Halmstad och Nässjö blev i sin helhet färdig för trafik 1882. När sedan Landeryd blev ändstation för Västra Centralbanan år 1906 blev orten en järnvägsknut. Den senare linjen ledde norrut till Ulricehamn och Falköping men är nu till största delen nedlagd. Mellan Landeryd och Smålands Burseryd är järnvägen fortfarande öppen men trafikeras endast av godståg. Järnvägslinjen Halmstad-Nässjö trafikeras fortfarande av gods- och persontåg. [textkälla]









Några länkar i anslutning till detta: http://landeryd.info/ - http://tagdagarna.se/ - http://www.jarnvag.net/banguide/landeryd-ambjornarp

Kommentarer

  1. Landeryd har jag missat, trots mitt stora järnvägsintresse (minskar med åren). Fina bilder! Kul att åter få se Koppartrans logga, min typ favoritlogga, när det gäller bensinmärken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade heller ingen koll, men vi brukar åka in i samhällen och kolla om det finns något intressant. Finns det en järnväg genom samhället finns det oftast något gammalt att dokumentera :-)

      Radera
  2. Fina bilder !
    Lokstallarna ser ut som dom gör i grängesberg, men dom kanske ser ut likadant alla
    kanske samma arktiekt till dom alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att dessa med vändskiva framför ser i stort sett likadana ut allihop.

      Radera
  3. Tack. Jag älskar sådana här gamla järnvägsstationer. De får mig att tänka på "Stinsen brinner (filmen alltså)" som ju utspelar sig på en sån här gammeldags järnvägsstation med många interiöra scener. Förmodar att byggnaden inte används till något idag, men vet du om den sköts om? Interiöra bilder hade varit så kul att se från denna stationsbyggnad.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer