Göstas Konditori i Smålandsstenar

Mitt i Smålandstenar en armlängds avstånd från Nissastigen (R26) ligger Göstas Konditori (numera Bernts konditori). Där har det funnits sedan 1936. Jag har rest förbi några gånger under åren och sneglat på den fina neonskylten på väggen.
Slängt iväg en snapshotbild en tidig morgon från rondellen (misslyckades).



Men igår var det bestämt att nu skulle vi stanna och fota neonskylten och om det var möjligt också fika på Göstas. Som vanligt denna sommar var vädret utsökt, kanske lite för bra för att fotodokumentera neonskyltar, men fantastiskt för en roadtrip. Väl inne i konditoriet var det en avdelning med bevarat möblemang och en avdelning med modernt konditorimöblemang (vi prövade båda avdelningarna) så det fanns rikligt med platser. Vi kom precis i rätt tid då de strikta 11-kaffebesökarna inte riktigt hunnit dit, som vi märkte halvtimmen senare. Utbudet var stort och allt såg riktigt gott ut, jag valde ett Lyxwienerbröd och frugan valde en räkmacka, som senare visade sig vara bland de godaste räkor frugan smakat på ett bra tag. Mitt Lyxwienerbröd visade sig hålla samma höga nivå.
Dessutom fick vi skåda en TV-kändis vid borden, en av bönderna i någon av föregående säsongers Bonde söker fru.
Så nu kan jag bocka av Göstas i Smålandstenar.
Jag har fått låna några bilder från de frugan fotade på interiören. Bildmärkta @walkaboutsweden









Kommentarer

  1. Vilket läckert hus konditoriet ligger i och uppenbarligen har gjort så i evigheter. Allt ser hembakat ut i disken, precis så som jag gillar. Dessa Martin Olsson bakelser med mera är ju oätbara enligt mig.
    Kul med den gamla hederliga neonskylten också. Helt i din och min smak:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är trevligt när viss interiör och exteriör bevaras, som hos Göstas.

      Radera
  2. verkligen ett fint och udda form av huset med fina skyltar på
    lyser nog fint upp om kvällarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var det, det verkade som om den fortfarande fungerade.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer