Fototankar kring sommar och sol

Jag fångad av WalkaboutSweden
Strålande sol och molnfri himmel gör att många plåtare vill ge sig ut och fota. För ögat är det vackert och man vill ut och leta motiv, men att fånga motivet på bild är mycket svårare. Höga kontraster är ofta svårt att bemästra både för kamerans automatik eller för den som manuellt vill ställa in bländare och tid. Många kommer hem med mer eller mindre felexponerade bilder, utfrätta högdagrar eller kolsvarta skuggor. Kamerans dynamiska omfång klarar helt enkelt inte av för stora kontraster i bilden.

Men ändå vill vi ut och föreviga de vackra dagarna. Jag väljer aldrig manuell exponering, jag anser att kameratillverkarens tusentals inmatade algoritmer för olika motivsituationer och kameran multizonsmätningar gör sådant bättre än fotografens gissningar (eller viss erfarenhet) genom en sökare eller display på plats framför motivet.
Om jag skall frångå Programläget så justerar jag oftast slutartid (bländarautomatik) eller bländare (tidsautomatik) där jag vill ha en effekt av motivet. Precis så gjorde jag här på bilden då jag valde en extra lång slutartid för att få rörelse i vattnet: 1/10 sek i detta extremt kontrastrika motiv med stark sol på vattnet och skugga i stenar och murar. Bländaren slog i topp på f22 och ytterlägen på bländarskalan skall man väl alltid undvika om man kan.
Lat som jag är och eftersom jag vill hålla medhavd utrustning på ett minimum så tar jag aldrig med stativ, utan här försökte jag handhålla (med lättare stöd) zoomen inställd på 300mm.

Jag vill inte säga att bilden på något sätt är bra, utan mer som en illustration av sommarens svårigheter att fota i soligt och vackert väder.
Ändå är jag nöjd att jag kunde handhålla stabilt på den slutartiden, få min tänkta rörelse i vattnet och att partierna skugga och ljus hade någorlunda teckning.

Kommentarer

  1. Jodå, det är en bra bild! Annars så har jag lärt mig att även mest hopplösa bild kan få nytt liv med tex Photoshop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man kan rädda ganska mycket i PS.

      Radera
  2. jätte fin tagen bild ! och solen får man brottas med i dessa tider man ser bara till att ha den i ryggen hela tiden :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer