Järnvägsstationen i Fåglavik

I mina bildmappar hittade jag bilder från 2014 på Fåglaviks järnvägsstation som jag glömt att lägga in på sidan. Att det lilla samhället Fåglavik har en järnvägsstation utmed stambanan beror säkerligen på det kända men numera nedlagda glasbruket. Jag var helt säker på att den skulle helt förfalla och med tiden rivas när jag gick runt byggnaden och fotodokumenterade.
När jag sökte lite fakta om järnvägsstationen såg jag att den nu i dagarna blivit byggnadsminne.

[Länk]. 
”De stationsbyggnader vi nu prioriterar och alldeles särskilt skyddar för framtida generationer är en del av vårt kulturarv. De berättar mycket om oss människor, vårt lands utveckling och fortsatta utmaningar”, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) i ett pressmeddelande.

De fyra stationer som regeringen vill bevara åt eftervärlden är Ornäs station (Borlänge kommun), Landeryds station (Hylte kommun), Banvaktsstugan i Pessinajokk (Kiruna kommun) samt Fåglaviks station.

Som en förklaring till varför Fåglaviks station är så unik skriver man. 
”Fåglaviks station (byggs 1858) i Herrljunga kommun är det enda bevarade av en tidig stationshustyp som ritades av SJ:s arkitektkontor. Dessa typhus byggdes efter den första stambanan genom Sverige. I Fåglavik finns hela stationsmiljön kvar med stationshus, uthus, jordkällare och trädgård. Byggnaderna är till största delen välbevarade och sammantaget har denna miljö ett högt kulturhistoriskt värde”

Här kommer mina bilder från mitt besök 2014-06-17. 


























© Tony Danninger

Kommentarer

  1. Tänk vilken historia det skall finnas i dess väggar... Härliga repotage Tony!

    SvaraRadera

  2. Många bra foton.Postfacken kanske inte fanns kvar då du tog dessa foton ? saknar dem.Vi fåglaviksbor fick gå och hämta posten varje dag .Och låsa upp dem med en nyckel som det stod nr,till facket på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer