Det var mer än bra låtar


Många, om inte alla, var de kvällar och nätter jag somnade in till Radio Luxembourg under sent 60-tal till tidigt 70-tal.
Jag hade en transistorradio på en stol vid sängkanten och den radion var relativt bra på att få in radiokanalen stabilt och utan för mycket bortfall. Men visst, ibland tonade sändningen fram och tillbaka och ibland kom nån tysk kanal in en stund, skedde det under en bra låt fick jag vänta till nästa kväll i hopp om att låten skulle höras bättre.

Jag hittade några inspelade avsnitt från just dessa år och nu kom allt tillbaka precis som jag minns det. Ljudet, rösterna, musiken och den där typiska svajiga ljudkvaliteten. Programledarna som snackade in i låten på ett coolt sätt.
Jag fick en nästan smärtsam nostalgikänsla i magen när jag förflyttades 50 år tillbaka i tiden. Där låg den 13-15 årige grabben i mörkret och lyssnade på de senaste hitsen och funderade på hur nästa skoldag skulle te sig eller på något som hänt under dagen.

I mörkret kunde jag drömma mig bort bland hitsen, de coola radiopratarna och reklamjinglar. När livet för en tonåring var i ständig förändring på gott och ont var lyssnandet varje kväll en trygghet.
Radio Luxembourg var under dessa år mer än bara bra låtar.





Kommentarer

  1. Ja, jösses, nu är jag härligt nördig! -:)
    Ett klick på iPaden direkt till högtalarna, och jag är tillbaka på radio Luxemburg-tiden.
    Kul. Minnena strömmar, liksom ljudet, ha, ha.

    Visst lyssnade jag oerhört mycket. Vilka minnen, ljuvliga ungdom, dans, brudar, myggjagare, brylkrämen, moppe och diverse andra tillbehör... mm..., skulle gärna vilja tillbaka till tiden med, framtidstro, trygghet, ack ljuva ungdomstid som snabbt rann förbi...

    Johnny

    SvaraRadera
  2. Oops, glömde i hastigheten säga stort tack för länkarna!
    Hade inte sett dem tidigare.

    Johnny

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.