Konditori Ritorno och Rowe AMI i Stockholm



Förutom en snygg neonskylt och en i stort sett oförändrad interiör från 60-talet så kröntes denna lokal av ett antal "Rowe AMI". Som då jag såg dem i lördags inte sa mig så mycket mer än att jag under fikastunden lyckades klura ut hur de fungerade. På internet finns kanske inte så mycket info om dem heller. "Rowe AMI WRA 200 Remote Jukebox Wall Mount" eller "Rowe AMI Wallette" var ett par namn som passade in på modellen.
Dessa är alltså en typ av fjärrstyrande enheter till en jukebox som är placerad på ett annat och dolt ställe, kanske bakom väggen. Varje enhet har stereohögtalare och en full lista på 45:orna i jukeboxen och precis som vanligt på en jukebox trycker man in en kombination av siffror och bokstäver för den låt man vill lyssna på.
Hur det lät i lokalen då konditorigästerna spelade och lyssnade olika låtar på varje fjärrenhet undrar jag, rörigt kanske men en verkligt intressant och trevlig lösning. Jag minns inte att jag sett denna typ innan.

Kommentar på facebook av denna info: Värt att nämna är att alla wallboxarna spelar samma låt även om de är utplacerade på olika ställen i lokalen. Stoppar man i en slant och väljer låt får man vackert vänta på sin tur och lyssna klart ifall någon eller några sitter vid andra bord och matat "sin" väggenhet med mynt. /Anders Hjelm





Kommentarer

  1. Funkade bra på 70-80-talet.
    Jag bodde i närheten då och hade några kompisar som bodde utanför stan och sov över hos mig efter en och annan festkväll. Ritorno kallade vi internt för "bakfyllefiket" och en del musik fick vi ut från jukeboxen på väggen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.