Radiomuseum i Dannike

I hembyn har det vuxit fram ett Radiomuseum värt namnet. Jag har hört talas om det under något år och tänkt att det är väl några radioapparater på ett par hyllor (i min något pessimistiska syn).
När jag i dagarna skulle göra mig av med en Philips radiogrammofon tänkte jag på museet och tog kontakt med Lars via facebook. Jodå det fanns plats och han ville gärna ha grammofonen. Så i dag åkte jag ut och levererade den till museet.
Redan på uppfarten förstod jag vidden av samlingen, här fanns ett rejält relativt nybyggt hus som inhyste samlingen. Väl inne häpnade jag av alla fina apparater allt från 20-talet fram till tidigt 90-tal.
Här fanns allt jag suktat efter under ungdomen, här fanns radio och stereo jag själv eller kompisar haft under tonåren, här fanns 80-talets portabla stereomaskiner, här fanns radio som jag bara sett på glättiga reklamannonser under 50-60-talen.
Dessutom fick jag en grundlig guidning bland hyllorna, Lars visade bland annat radio'r som mina grannar och släkt haft en gång i tiden, namn på bybor jag knappt kom ihåg som hade skänkt grammofonmöbler.
Totalt var det en häftig upplevelse att besöka radiomuseet i Dannike för oss som gillar stereo och radio, även frugan som inte är lika intresserad var lyrisk.








... och det var denna jag levererade.

Kommentarer

  1. Makaløst..(Heter det ikke det i sveariket?) For en samling !!

    SvaraRadera
  2. Jo - makalöst. Jag blev glad hela dagen av detta.

    SvaraRadera
  3. Vilken partymaskin från förr på översta bilden! och vilken trevlig samling!

    SvaraRadera
  4. Min kommentar försvann och den var lååång!!! Vad skrev jag nu då? Sammanfattning: Nostalgi, helt fantastiskt och en imponerande ordning bland alla dessa apparater, en riktig eldsjäl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt Anita. När jag kommer ihåg och om jag skriver en lång kommentar brukar jag markera kommentartexten och kopiera den innan jag publicerar, om ut i fall att något strular. :-(

      Radera
  5. vilken fantastiskt fin samling ! till och med dammsugare b.la
    kul att få ta del av dina fina bilder därifrån

    SvaraRadera
  6. Otroligt! Hade han koll på hur många radioapparater han hade?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.