Olympus Mju 2

I serien Kameror jag ägt och använt är jag nu tillbaka till hur det började 1976.
Alltså med en liten smidig kompaktkamera som enda kamera.

Detta var den sista analoga kameran jag använt och den blev min ersättare för Nikonsystemet jag just sålt.

Denna Olympus Mju med fast 35mm 2.8 var lovordad för sina tekniskt bra bilder och en av få kompaktkameror som med fördel kunde användas till diafilm på grund av bra ljusmätningssystem.

Olympus Mju II kom 1997 och jag köpte troligen denna efter nogsamt övervägande och minutiöst lästa tester och efter att modellen fått en mängd fina priser, vilket då bör ha landat runt slutet av 1998.
- G-Mark for Good Design, Japanese Ministry of International Trade and Industry, 1997.
- European Compact Camera of the Year '97-'98, EISA, 1997
- Design Innovation '97, Design Zentrum Nordrhein Westfalen, Germany, 1997.
- Best Buys: 35mm Point & Shoot", Consumer Digest, 1997 and 1998.
- Top Products - Lens Shutter/Fixed Focal Length, Photo Trade News, 1997 and 1998

Olympus Mju 1 och Mju 2 såldes i 20 miljoner expemplar under de 10 år de fanns. (1991-2001).

Jag kan bara verifiera alla utmärkelser och under de år jag hade kameran saknade jag inte min Nikon F3HP.
Oftast hade jag ett Nikkor 35mm 2.0 på kameran och kollar jag tillbaka på mina diabilder kan jag inte se vilken bild som är fotad med denna kamera eller min Nikon. Vilket kan kännas lite surt eftersom bara Nikkorobjektivet kostade ca det tredubbla mot denna lilla Mju 2.

Den digital eran kom och kameran förpassades längst in i ett skåp under många år, tills en äldre dam saknade en enkel och bra kamera att fota med. Då fick hon denna som tack för alla fina kaffestunder jag haft hos henne som liten parvel.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer