Rollei XF 35




Rollei XF 35 är en kameramodell jag ägt och använt för många många år sedan, jag köpte den som begagnad och använde den en tid som andrakamera innan den byttes bort igen.
Jag skall villigt erkänna att jag som många andra förblindades av den där lilla texten "Sonnar" på objektivet och köpte den av den anledningen.
Väl i händerna och med film i kameran insåg jag ganska snart att den var varken bättre eller sämre än någon av alla de andra kompaktkamerorna som hade liknande konstruktion under 70-talet. Då som nu är det inte alltid en fördel med små kameror, särskilt dessa äldre med manuell fokusering och frammatning behöver en viss storlek för att funka i händerna.

Så här säger wikipedia: Released in 1974, it is a compact rangefinder camera with a fast f/2,3 40 mm Sonnar lens as its unique selling point.
With Rollei at the time owning the Voigtländer brand.
40 mm f/2,3 Sonnar (5 components, 4 groups), made under licence by Carl Zeiss (Oberkochen).
Coupled rangefinder with bright spot. Programmed exposure from 1/650 s at f/16 to 1/30 s at f/2,3.

Kommentarer