Chinon CP-5

I serien kameror jag ägt och använt kommer jag nu till min Chinon CP-5 som jag köpte efter min Chinon CE-4.

Chinon CP-5 Twin Program kom ut på marknaden runt 1983 och jag köpten den samma år. Som vanligt var Chinon på denna tid i framkant av ny kameraelektronik.
Vad som lockade på denna kamera var, inspeglad bländarinställning (det lilla fönstret under IN i Chinon), och att jag var sugen på att testa Programautomatik och det greppvänliga batterifacket på framsidan.
Den var förberedd för den tidens autofokusobjektiv, hade winderanslutning och dedikerad blixtanslutning.

Denna kamera blev aldrig det lyft jag trodde, Programautomatiken nyttjades nästan aldrig, kameran kändes plastig och onödigt elektronisk för mig på den tiden.

Chinon CE-4 var mer kamera på något sätt, och som passade mig bättre. Jag märkte att tidsautomatik var det jag ville ha på en kamera.

Nästa kamera skulle vara rätt resonerade jag, efter mycket testläsande i fototidningar bestämde jag mig för en Nikon FE-2 [Länk]

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer