Nikon Coolpix 2100



De som följt mig på bloggar under några år vet att jag gillar att presentera olika kameror och då helst de jag ägt och använt eller de som på senare år köpts för att bli hyllvärmare.

Denna digitala Nikon Coolpix 2100 använde jag i arbetet för att dokumentera skador eller avvikelser i tecknade avtal. Men jag hade förmånen att kunna använda den privat vid flera tillfällen.

Ungefär då upptäckte jag de stora fördelarna med det digitala fotandet efter att mitt analoga fotande legat nere under 4-5 år. Datorintresse hade jag sedan innan så att samma dag kunna se mina bilder på datorn var en ny dimension i fotograferandet. Att dessutom kunna lagra och behandla bilderna i datorn var ju ett stort bonus och jag kände att inspirationen och kreativiteten kom tillbaka.

Numera har kameratillverkarnas försäljningsargument om antal megapixel till viss del avstannat och man inriktar sig mer på andra faktorer för bra bildkvalitet. Att megapixel inte enkom är viktigt för en bra bildkvalitet ser man när man kollar upp äldre bilder.

Nikon Coolpix 2100 har 2 megapixel och ger bilder i storlek 1600x1200px, vilket ungefär är i den storleken som vi tycker är en STOR bild på en webbsida.

Jag kollade för en tid sedan några bilder som är fotade med denna kamera och så väldigt mycket har kanske inte hänt fram tills idag. I vart fall inte under normala ljusförhållanden.
Kvaliteten på dagens digitalkompakter på 12-16 megapixel levererar inte uppseendeväckande bättre kvalitet och då har jag under ett antal år fotat dagligen med Nikons senaste Coolpix ”High End” kompakter ex. Coolpix P7000, P7100 och P7800.
Jag misstänker att dessa tidiga kompakter typ Nikon Coolpix 2100 från 2003 hade ett bra objektiv som gjorde mycket till bildkvaliteten.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer