Tuna Motell i Svalsta


Betongskarvarna ger sig fortfarande tillkänna under lager av asfalt och de dunkar lätt in i bilen.
Nu 2009  känns det ganska behagligt att köra på betongblocken med dagens moderna bilar.
Men jag minns att jag förr i tiden kunde "go bananas" på semesterturer när betongen inte hade ett lager av asfalt som slätade över de hårda skarvarna som då  slog hårt i en VW typ 1 eller Golf.
Sedan något år åker jag franskt och då känns det lite småmysigt, dessutom vet man med säkerhet att jag åker på en fd detta hårt trafikerad väg eller en gammal riksväg, i detta fallet norrut på Riksetten strax söder om Nyköping.
Men... vad ser jag där borta på vägen... en skylt om färd/värdhus eller rent av ett äkta motell.



Hjärtat bultar lite extra när jag får se de gamla fina skyltarna på taket, här måste jag ta ett stopp och kolla lite extra.




Stället andas 70-tal och matdelen tar mig tillbaka till de åren. Man bli faktiskt lite nostalgisk.
Jag tar mig in till delen där motellrummen finns och just här och nu kändes det som att förflyttas till en 70-tals film eller polisserien typ; Kojak eller Columbo. Lite overkligt och härligt på samma gång. Det var så mörkt att jag inte kunde ta en bild i rumskorridoren.



Jag överväger att ta en kaffe och en macka, bara för att ha fikat på Tuna Motell! Men jag avstår och sätter mig i bilen och fortsätter min resa norrut. Nästa stopp Nyköping, om inget intressant dyker upp vid sidan av vägen innan dess.



Strax söder om Nyköping på gamla E4 (Riksettan) låg Tuna Motell, som numera är nedlagt. Från del av min Riksettanresa 2009-07-14 till 16. 2012 hade jag rest hela R1/gamla E4 sträckningen av det som finns kvar mellan Stockholm och Helsingborg.

Kommentarer

  1. Hej! Tunamotell är inte nedlagt idag utan har 29 fräscha lägenheter, kika gärna på tunamotell.se
    Med vänlig hälsning, Susanne rosenqvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt. Kul att skylten har bevarats. Men nu kanske det inte är den vägkrog/mack/motell som den var en gång i tiden och som jag gillade att dokumentera i detta inlägg och liknande under dessa år. Historiedelen på hemsidan var kul att läsa, vi var för några veckor sedan i just Nävekvarn som nämndes i texten.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer