Sommarens bilturer

Det var något år sedan nu som jag åkte runt i södra Sverige i jakt på motorismens lämningar.
De flesta av dessa fotodokumenteringar är samlade här på sidan.

Under en 5-6 år följde jag de gamla Riksvägarna för att dokumentera det som fanns kvar av mackar, motell, värds- och färdshus, skyltar, neon, kiosker och annat som hörde bilismen till under den tidseran då man tyckte bilism var något framåtskridande och för att inte säga "fint".

Till 11-kaffet en dag köpte jag tidningen Riksettan som tar upp mycket om motorismen under 40-70-talen.
Jag har köpt den ibland under årens lopp och ibland gav den tips om vägar och platser man kunde åka till. Ibland låg jag steget före tidningen till platser jag redan dokumenterat, vilket var skoj.
Givetvis är deras område större och de är i behov av tips från likasinnade.

Senaste numret av Riksettan behandlar Retrovägen som inte är så långt från där jag bor och jag har rest den. Jag tycker den är en affärsmässigt konstruerad vägsträcka som kanske låter roligare än den är, men det finns några fina guldkorn utmed vägen.

Ett kul reportage handlar om Kiosker, ett ämne som jag försöker dokumentera, nackdelen är att jag började 10-15 år för sent. De flesta regelrätta kioskerna är nedlagda eller omgjorda till små snabbmatställen.

Ett annat reportage handlar om Macknostalgi, kan vara kul ämne men oftast byggs dessa upp med alldeles för mycket krimskrams, det finns en uppsjö av nytillverkade mackprylar som i överflöd ofta pryder dessa nostalgimackar.

Men det är skoj att bläddra igenom dessa nostalgiska tidningar och jag får lite tips och inspiration inför sommarens bilturer på Sveriges vackra vägar.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer