Tänker inom boxen



Att vi som gillar att plåta ofta ser motiven på samma sätt och tar bilden på ett givet motiv ungefär likadant märks tydligt nuförtiden.
Nu när vi dagligen kan scrolla genom hundratal bilder på olika bloggar och fotosidor är det mer än tydligt.
Förr var man väl mer hänvisad till fotoklubbar och fototidningar för att se hur andra fotografer tänkte och fotade.

För länge sedan då den analoga bilden gällde åkte kompisen och jag en dag tåg till Helsingborg för att kolla några fotobutiker och ta en öl på båten över till Helsingör.
Jag hade med mig kameran laddad med svartvit film då jag i början av 90-talet höll på med att framkalla och kopiera svartvitt.

På tågresan ned så tog jag bilden till vänster på kompisen då jag tyckte ljuset var snyggt från fönstret.
Några år senare kom jag över en packe gamla nummer av tidningen FOTO och där i ett nummer från 1977 på avdelning av insända bilder för bedömning fanns bilden till höger.

Visst ser man ganska lika fototankar - fika, blick ut mot landskapet och handen på ungefär samma position.
Mest kul var att platsen i vagnen på tåget var samma - 96!

Bilden till höger fick hederspris i FOTO hösten 1977 och är fotad av Harry Nahkala.

Kommentarer