Medans ölen skummar av


Okej... då skall vi se hur jag kan få ihop detta inlägget om AC/DC. Vi börjar med ölen, det är en limited version av en lättdrucken ljus lager av märket Sweden Rock - Holy Spirit (Rock On).
Tyckte det passade bra idag, dels eftersom det börjar uppmärksammas att AC/DC var i Sverige 1976 och det var knappt någon som tog notis om detta.
2008-2009 kom jag i kontakt med tidningsurklippet nedan och i en blogg jag hade på den tiden gjorde jag ett inlägg om detta, jag åkte ned till Cortina dansbana och tog en bild på entrén som jag sedan redigerade in några affischer om hur det kanske såg ut när AC/DC var pausband åt dansbandet Jigs... jo så var det!
Efter något år hittade tidningen Sweden Rock detta och använde något i ett nummer om AC/DC, som tack fick jag ett par nummer av tidningen.
Eftersom jag ofta besökte Falkenberg och Varberg under sommaren dessa år, så har jag haft tanken - Tänk om jag hade kollat in på dansbanan denna kväll som vi ibland faktiskt gjorde. Vilken grej... men då, sommaren 1976 kände jag knappt till AC/DC vilket säkert inte många gjorde i Sverige eftersom de var pausband åt Jigs :-)
Men redan på hösten 1976 fick jag upp öronen för AC/DC och under 1977 såg jag dem på Konserthuset i Göteborg, tror det var under deras promotionturné för albumet Let There Be Rock.
AC/DC på lilla konserthuset, inte ens 1977 var AC/DC så stora i Sverige att de bokades på Scandinavium, vilket Zappa och Bryan Ferry gjorde under denna tid.
Efter Bon Scott så osolidariskt gick och dog tog Brian Johnson över som sångare i gruppen. Brian var tidigare sångare i gruppen Geordie.
Trevlig helg på er alla!

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer