Bussplåtare i Sverige


Det finns många motivområden för en fotointresserad, endast fantasin sätter gränsen och jag har stor respekt för dem alla.
Ett av alla dessa områden är bussplåtare och jag har träffat på några genom åren, senast förra veckan. Bussplåtare som reser land ock rike runt och fotograferar bussar på sin fritid.
De är oerhört kunniga med full koll på bussarnas intern/inventarienummer, trafikbolag, reg.nummer m.m.
Jag har jobbat i bussbranschen sedan 1979 och har kört bussar yrkesmässigt under 21 år och har inte den kollen. Kanske är det så att yrket gör att man inte orkar med dessa detaljer utan bara var glad åt att dra handbromsen och packa ihop kassan och gå hem.

Mest kommer jag ihåg de delade passen med rast mellan 09:00 till 14:00. Eller vardagspass när väckarklockan ringde vid 03:00 och det var dags att stiga upp för att köra folk till jobbet eller som helgpass när jag slutade 03:00, när man körde hem samma arbetare från krogen eller deras överförfriskade söner och döttrar.
Kanske bussplåtarna som har intresset inte har eller har haft bussrelaterade yrken.

Bussfotograferna har listor över nya bussar hos trafikbolagen och reser ut i Sverige och fotar dessa när de kommer in på en bussterminal eller en hållplats. Övervägande är bilder där reg- och inv-nummer är synligt på bilden och inte mycket av runtommiljön. När de fått vald buss på bild ger de sig iväg till en annan plats där det vet att ett nytt fordon är på ingång till en bussterminal eller liknande, jag fattar inte hur de kan lista ut allt och ändå är jag högst involverad i kollektivtrafikbranschen.

Det är skoj att se bilder från förr på de bussar man körde från slutet av 70-talet och framåt.
Jag har under åren fotat alldeles för lite av de fordon jag körde, någon bild under något uppehåll eller vid en ändhållplats är allt jag har. För det är ju nu en 30 år senare som bilderna blir väldigt intressanta.
Under senare år har jag i yrket fotat, ibland en rent yrkesmässigt “kom-ihåg-bild”, ibland mer dokumenterande bild om livet på och runt en terminal eller hållplats. Om 20-30 år kanske dessa två bilder ovan kan vara mer intressanta att kolla på.

Kommentarer

  1. Tågfotografer finns det också gott om. I somras stod det en med stativ mitt emellan spåren efter Töreboda när jag blåste förbi i 200 km/h... Kanske fick han en närbild, eller bara en "nära döden upplevelse"...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer