Med SJ veckoslutsbuss mot Gävle

Perra publicerade återigen ett fullödigt inlägg på sin sida.
Denna gång om Borås Järnvägsstation och centralplan genom tiderna.
Ett antal bilder om bussar finns också och många av dem man ser på bilderna har jag också rattat en gång i tiden.
På bilden till vänster från 1985 (fotad av Staffan Sävenfjord) ser man SJ beställning- och veckoslutsbuss en Volvo Van Hool med B58 motor och inv: 1774.


Mina bilder här under är från en beställningstur jag körde 1983 med samma vagn. Denna vagn användes alltid på veckoslutstrafiken mellan Borås - Örebro - Gävle och mellan Borås - Stockholm vilket jag också körde på den tiden.
Det var under en tid då expressbusstrafiken inte var så utbyggd som den är nu, på den tiden körde man dessa veckoslutsturer fredag och söndag.
Exempelvis veckoslutsbussen till Gävle avgick från Borås centralplan vid 11:20 sedan angjorde vi Ulricehamn - Jönköping - Huskvarna - Gränna - Ödeshög - Vadstena - Motala - Askersund - Örebro centrum och ut till Esso MotorHotell vid E3:an då var klockan ca 16:40. På Motorhotellet var det bensträckare och måltidsuppehåll för resenärerna och gratis lunch/middag för oss förare om vi hann vill säga. På Esso Motorhotell kunde resenärerna byta till andra SJ veckoslutsbussar som sammanstrålade där.

Därefter tog jag SJ-bussen som kom från Gävle och Gävleföraren tog "min" buss mot Gävle och så började återresan för min del till Borås igen med de resenärer som kom utmed sträckan från Gävle och ca 23:20 var jag i Borås igen efter 60 mils körning. En riktig skittjänst som man kommer ihåg med andra ord.
På söndagen var det som tur var körning med veckoslutsbuss till Malmö med förarbyte i Halmstad, alltså en fin liten korttur jämförelsevis :-)


Kommentarer

  1. Mitt omdöme om detta inlägg är fem bussar av fem möjliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog vilja klämma i med sex bussar av fem möjliga.

      De här veckoslutsbussarna hörde jag mycket om eftersom min far jobbade som trafikmästare vid SJ Buss i Borås på 1980-talet. Mer än en gång när han hade jouren fick han ge sig ut med en dunk diesel till Rångedala på söndagskvällarna eftersom veckoslutsbussen från Stockholm fått soppatorsk där, en och en halv mil innan den var framme vid slutstationen i Borås. Så det blev att lufta tanken och fylla på lite mer.

      Men att Borås också körde på Gävle hade jag glömt.

      Radera
  2. Jodå jag känner din far mycket väl. Vi jobbade ihop från mars 1979 då jag började på Borås Övre sedan alla år på Brodal tills han gick i pension.
    Jag vet inte hur många år man körde linjen mot Gävle, kanske lade man ned linjen ganska snabbt för jag tror att resandeströmmen utmed denna linje inte var så stor. Hela veckoslutskonceptet upphörde väl under 80-talet om jag minns rätt.

    Tack för kommentaren!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.