Tempofasad i Borås

Här är det kultur i natur. I ett skogsparti ligger fasadbeklädnaden från Tempovaruhuset här i Borås. Den har nog legat här i ett antal år nu.









Det var väl under 60-talet man uppförde Tempovaruhus i några städer i likadan stil.





Det är alltid roligt när ens bilder och inlägg upptäcks i lite vidare kretsar, som mina några år gamla bilder på varuhuset Tempos nedmonterade gamla fasader. Fasaderna ligger i ett skogsparti i utkanten av Borås och bilderna har intresserat Uppsala Universitets Institut för bostads- och urbanforskning i samband med att Tempofasaden i Uppsala revs i år. Så det blev en liten blänkare i deras nyhetstidning med namn och länk till min sida, att dessutom få ett exemplar av tidningen var skoj!

Här under en bild från 1970 där min far provade kvällsfoto och där Tempovaruhuset kom med på bilden. Denna fasad är den som nu ligger i skogen i utkanten av Borås.



Tempovaruhuset i Uppsala har en liknande fasad kvar.

Kommentarer

  1. Det här känner jag igen. Hade inte EPA den fasaden också. Synd att det hamnar i skogen sådär.

    SvaraRadera
  2. Hm, lite förvånad blir jag över att den lyckats ligga kvar där i skogen så länge, kommunen som brukar ha nolltolerans på bråte i skogen. Häftigt är det ju dock!

    SvaraRadera
  3. Idag togs fasaden ned i Uppsala också, trist

    SvaraRadera
  4. Idag togs fasaden ned i Uppsala också, trist

    SvaraRadera
  5. Magnus Andersson05 mars, 2015

    Men fasaden i Uppsala var inte heller originalfasaden från 1960-talet. Den hade ersatts av en annan betongfasad, med annat utseende, i början av 1970-talet.
    Läs och se bilder som visar det här:
    http://www.scribo.se/tempohuset-i-uppsala
    Det är bara Tempo-huset i Farsta centrum som har den ursprungliga fasaden kvar:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Farsta_centrum_1965.jpg

    SvaraRadera
  6. Magnus Andersson06 mars, 2015

    Efter att ha tittat närmare på de nedtagna betongelementen i Uppsala får jag ta tillbaka.
    Det ser faktiskt ut som om fasadelementen kan vara originalen – fastän försedda med fastskruvade, vertikala balkelement utanpå, som har förändrat utseendet. Men när man nu kan se elementen från insidan utan vertikaltilläggen, ser man att mönstret är detsamma som 1961.
    Däremot har betongelementen i skogen vid Borås ett något annorlunda, mer dynamiskt mönster!

    SvaraRadera
  7. Jag tyckte heller inte fasaden i Uppsala se likadan ut som den som satt på Tempo i Borås. Nu var det ett snapshot i Uppsala när jag var där. Jag kollade inte alls noga utan tog en bild mer som kul dokumentation eftersom jag fotat betongelementen i skogen här i Borås något år innan.

    SvaraRadera
  8. Får en nyfiken bebyggelseantikvariestudent fråga var detta ligger? Fin blogg för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du kommer till Borås kan du höra av dig så kan jag visa dig.
      Mailadress td(at)live.se

      Radera
  9. Jan Jörnmark23 december, 2016

    Har den blivit kvar därute? /Jan Jörnmark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan Jörnmark24 december, 2016

      Ja. Jag gick fan in på Google Earth och kunde se dom där.

      Radera
    2. Men du måste väl haft lite koll på var de låg, eller?

      Radera
  10. Nu är några av blocken placerade utanför Borås stadsbibliotek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det häromdagen. De stod på en metallställningen då jag gick förbi. Vet inte om det skulle vara så eller om de skulle placeras lite snyggare. Nu kändes det väl lite sådär...?!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.