Sjö-Gunnarsbo Sanatorium i Marbäck

Öde och övergivet sanatorium.



Lungtuberkulos eller TBC behandlades förr på Sjö-Gunnarbo sanatorium. Hög ren frisk luft och näringsrik föda ansågs vara bra behandlingsmetoder. Detta sanatorium som stod klart år 1916 ritades av Tengbom, som även han drabbades av TBC.



Ivar Tengbom var kanske mest känd för Konserthuset och Högalidskyrkan i Stockholm. Ritningarna till detta sanatorium var ursprungligen avsedda för ett sanatorium i Målsryd utanför Borås 1912. Sjö-Gunnarsbo sanatorium i Ulricehamn/Marbäck byggdes 1914 - 1916 och invigdes den 15/6 1916. 1921 ombyggdes vindsvåningarna till personalbostäder.



Sjö-Gunnarsbo, beläget i Marbäcks socken, Älvsborgs län å en sluttning ofvan sjön Åsunden omkring 700 m N Åsundens järnvägsstation.Sjukhuset, som invigdes 15 juni 1916, ligger 219 m ö h, fullkomligt skyddat för nordliga vindar. Anläggningen omfattar sex byggnader, uppförda efter ritningar av I.Tengbom. Kostnad 700.000 kronor."
Källa: Nordisk familjebok, Stockholm 1917








Kommentarer

  1. Spännande plats, har vetat att det funnits, men aldrig haft möjlighet att ta mig dit.

    SvaraRadera
  2. Ett ställe med intressant historia, snygga bilder!

    SvaraRadera
  3. fint dokumenterat bilder från en mycket spännande och intressant plats ! ( ur fota synpunkt )
    ska finnas ett liknade ställe nere i Närke län från mig sett....... har inte tagit mig tid för att åka dit än men snart hoppas jag

    SvaraRadera
  4. Hej, jag var inlagd där för astmabehandling och konvalescens mänga gånger 1967-1969. Har endast underbara minnen från Sjö-gunnarsbo, blev alltid frisk där. Njutbar utsikt över områdena omkring, rådjur i skogarna och minigolf. Sköterskorna och dom inlagda var hjäplsamma och vänliga. Dom stora biljardsalarna på övre våningen var fina att fördriva tiden vid. Jag var vid 10-års åldern och minns att jag inte ville tillbaka hem, för det var roligare att vistas i Sjögunnarsbo. Har fina sommarbilder av dom samma platserna som på bilderna ovan...så synd att det förfallit och blivit öde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berättelsen och kommentaren!

      Radera
  5. Men att dom bara låter byggnaderna stå och förfalla...

    SvaraRadera
  6. Tyvärr har byggnaden brunnit ner sommaren 2018!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett det, märkte att besöken på detta inlägg ökade dramatiskt, så jag kollade upp varför.

      Radera
  7. Var där igår och tittade. Byggnaden står kvar. Men taken är borta. Sorgligt att se. Min farmor låg där på 60 talet minns jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.