Polaroid Land Camera 1000

Jag vet inte hur stort genomslag Polaroidsystemet fick och har jag aldrig fotat med det. Nu för tiden är väl Polaroidbildformatet "inne" i.o.m. Instagram. Man behöver inte så stor fantasi för att se var Instagram hämtade inspiration till sin logga och sina bildfilter. Denna kamera hittade jag i en loppislåda. Jag blev överraskad när jag såg att denna modell lanserades så sent som 1977. När jag riggade upp mina Singel och EP album som fotorekvisita och fond trodde jag den var tillverkad 1967.



Kameran laddades med en SX70 filmkassett som innehöll 10 bilder. I kassetten fanns också batteri som försörjde kamerans funktioner. Kameran var enklast tänkbara med en (1) plastlins och fixfokus, vredet till höger om objektivet är en ljusmätare och exponeringsjustering. Filmerna har slutat tillverkas, men sedan 1 år tillbaka har ett gäng Polaroidintresserade börjat tillverka ny SX70film nu kallas den PX70. Kolla den lilla filmen här.


Poladroid har en litet trevligt windowsprogram som kan laddas ned gratis som på ett enkelt sätt gör en digitaliserad "Polaroidbild" av din jpeg-bild med den rätta fördröjningen innan bilden är klar. Så här blir det:

Kommentarer

  1. En riktigt klassisk Polaroid. Jag har också en som jag hittat på loppis, en EE66. Skulle vara kul att testa om den fungerar.

    SvaraRadera
  2. Jag hittade tre av farsans fyra Polaroidkameror så nu ska det köpas film!
    Blogginlägg med bilder på kamerorna kommer!

    SvaraRadera
  3. Hittar ni film så visa resultatet på era bloggar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.