Mannen och macken

Vid böljande sädesfält och en skön och slingrande väg 13 fick jag se denna kvarleva från bilismens guldålder.



Tänkte att här är det en nostalgiker som vet att bevara det som många av oss gillar - en genuin mack! Jag svängde över vägen och in på planen och tog några bilder från olika vinklar. Rätt som det är står en man vid bilen. Så jag gick ur bilen för att förklara varför jag fotograferade.



Mannen förstod mitt intresse för gamla mackar, men förklarade att macken var i full drift så någon relik är det inte, det är bara att fylla upp VW:n sa han. Han berättade att det mest är bränsle till bönderna runt omkring som säljs numera, men förr då var det en fin BP-mack. Skulle det knipa sa kunde han nog sätta upp macken som det såg ut en gång för prylarna fanns.



Jag sa att han nog skulle försöka få upp den gamla BP skylten på stolpen vid vägen, men nja det blir lite mycket krångel sa han, dessutom är det ett annat bolag som levererar bränsle numera. Det hade funnits ritningar till en större mackbyggnad med kiosk också, på den tiden då BP vill vara med och styra. Jag tackade för den lilla pratstunden och fortsatte på väg 13.



Bilder från juli 2012 och fritt tolkat av samtalet.

Kommentarer

  1. Imperial5806 juli, 2012

    Helt underbart!
    Tänk att fortfarande kunna tanka på en riktig Star 167!

    SvaraRadera
  2. Kan bara hålla med.
    Det är så skoj att kunna hitta sådant här på en stor väg 2012.

    SvaraRadera
  3. Kult fast fortfarande i bruk!
    Kul med en spontan pratstund med den gamla herren. Å jag hade ju frågat om jag inte fick höpa alla gamla prylar...

    SvaraRadera
  4. Som vanligt fint foto och denna gång också en bra historia till bilderna.

    SvaraRadera
  5. Roy Mårtensson10 juli, 2012

    Vad trevligt att se att den finns kvar! Åkte förbi 2006 tror jag det var, eller om det var 2003, någon gång däremellan i alla fall, tog några bilder jag med och fick en pratstund med farbrorn. Det jag minns mest var hans svar på min fråga om var man betalade; "ja det gör man i köket!" som om det vore det mest naturliga i världen.

    SvaraRadera
  6. Ja det var en kul möte.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.