Genväg eller Senväg

Sidan heter ju Kul Tur i Natur, och kul turer får man ofta med mitt tips om hur man använder en GPS till sköna planlösa sommarturer. En GPS använder man för att hitta den snabbaste eller kortaste vägen till ett mål, så är väl tanken. Jag kör en lite annorlunda stil: Först bockar jag i att jag inte vill göra U-sväng eller resa på Motorväg och givetvis bockar jag av den syntetiska rösten i GPS:en. Sedan skriver jag in ett stad eller liknande åt det väderstreck jag vill åka (gärna långt bort) eller det som ev. är resans mål. Därefter bryter jag mot den förslagna bästa rutten GPS:en lägger ut. Ser jag en fin väg som går över böljade landskap till vänster så kör jag in där, och efter några sekunder räknar GPS:en ut hur jag kommer till mitt mål via den vägen jag åker på just nu. Därefter bryter jag den föreslagna rutten igen om jag ser en fin väg åt ett annat håll, och med ens räknar GPS:en ut en ny rutt för att komma till mitt inskrivna mål. Det blir zick-zack körning som tar tid (och så är tanken med detta) men på detta sätt har jag sett mycket och rest på vägar jag aldrig skulle rest annars, och hela tiden vet jag att jag kommer fram till målet och att jag i stort sett reser mot rätt håll. Kartan kan ligga i handskfacket och kameran kan ligga på redo i stället, på detta sätt blir det fina avslappnande bilturer på oftast bilfria vägar. Kanske använda metoden i ditt närområde också och inte köra den invända vägen. Jag använder ingen superGPS till detta utan en gammal billig Garmin.



Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer