Pioneer SE-205

Ett par Pioneer SE-205 hörlurar från början av 70-talet, så här i efterhand har de blivit lite kultiga för mig. Jag köpte dessa nya något år efter jag köpt stereo. Jag har ett starkt minne av när jag första gången verkligen hörde stereoeffekten genom ett par eller rättare sagt dessa hörlurar. Det var när jag beställde en LP på det relativt nystartade postorderföretaget Ginza i Fåglum. LP:n var CCS första album som kom 1970, en kompis skulle beställa några LP och rekommenderade att jag samtidigt skulle beställa denna LP (som han sa var var i min smak). När jag lade på LP och satte på mig hörlurarna och första spåret med låten Boom Boom drog igång fick jag en riktig kick av stereoeffekten.

Håller minnet av när jag lade på denna LP och satte på mig just dessa hörlurar och hörde stereosoundet, ja kanske :-)
Fakta om dessa är lite luddiga men de tillverkades från ca 1973 till ca 1976. Modellen SE-305 hade något annorlunda högtalarmembran och vadderad bygel. I AC/DC - Let There Be Rock från 1977 har Bon Scott på sig dessa hörlurar. ca 4:40 in i låten. Även James Brown har använt ett par av dessa två modeller. Sa jag kultiga? ;-)
Så har jag funderat lite på hur man bäst presenterar ett par hörlurar. En tanke kom upp och det blev som på bilden oven, det känns väl ganska okej.

Relevanta Länkar:
Fakta CCS
Fakta AC/DC
1973 som 2013 Ginza.se
Pioneer Headphones 2013

Kommentarer

  1. Bilden på lurarna är inte bara "ganska okej", den är riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Tack Perra :-)

    SvaraRadera
  3. Hahaha.. du är ju underbart nördig, på ett bra sätt alltså :) tummen upp för dig!

    SvaraRadera
  4. Bra Låt !! The animals version av samma låt är oxå suverän

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.