Sonab H20 headphones




Hösten och mörkret smyger sig på och det blir allt färre antal timmar att fotografera per dygn.
Så jag tänkte, varför inte börja en ny kategori här på sidan och varför inte kalla den Jag och min HiFi (föga överraskande). Nu har jag väl inte hemmet översållat med gamla hifi-stereoprylar, en del har jag sålt, en del har jag kvar, men några inlägg blir det nog och det blir inga nya prylar som visas.

För först ut är ett par rejäla maffiga Sonab hörlurar från 1972-74, ganska udda och inte mycket info finns på nätet. Men de var ganska lätta att bära hem ur två aspekter: Det är lättare att öppna plånboken om originallådan finns bevarad och det är lättare att rent fysiskt bära hem fyndet ;-)

The modernist Sonab designs were masterminded by Lars Lallerstedt from 1969 to 1974, in all probability also including the H10 and H20 headphones. These high quality headphones were only in production a few years, from 1972 to 1974. The headphones were manufactured by German MB (Mikrophon Bau), which may explain the short lifespan of the headphones as MB ran into financial difficulties in 1974-1975 after the world-wide introduction of electret microphones.

Mer om Carlsson och Sonab finns på Carlssonplanet.com.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer