Nikon FM2n

Denna Nikon FM2n var den sista analoga kameran som min far köpte, under lite påverkan av mig. Han har fotat ganska mycket genom åren men ingen kan beskylla honom för att ha bytt kamera särskilt ofta sedan 50-talet och enligt mig var denna kamera top of line i hans kameraägande.
FM2 kom 1982 och med tillägget n 1984, modellen var en utveckling av Nikkormat FT som kom 1965. 1977 övergav Nikon FT-modellen som då kommit upp till version FT3, istället kom modellnamnet FM med ett nyutvecklat mindre hus men fortsatt helt i metall och en mekanisk och manuell kamera. 1978 kom Nikon FE som hade tidsautomatik och 1983 kom FE2, dessa två hade jag på den tiden.

I slutet av 80-talet började autofokus och programautomatikkamerorna vinna mark, autofokus och hus i plast var inget för mig på den tiden. Snart kom information ut om att Nikon skulle sluta tillverka dessa mekaniska/manuella "reliker" till kamerahus och när jag såg att en fotobutik gjorde en sänkning av nypriset på en Nikon FM2n, påtalade jag för farsan (kult)värdet i att slå till på denna Nikonklassiker innan de upphörde, Nikonnörd som jag var. Men tydligen var det fler som gillade dessa kameror för Nikon tänkte om och fortsatte tillverka dem. Och 2001 (!) kom en ny version FM3a i begränsad upplaga som tillverkades fram till 2006. Långt in i digitala bildens era och genombrott. Så i nästan 30 år fanns Nikon FM i olika versioner för analog 135mm film, vilket kanske är något av rekord i dessa sammanhang.

Med tiden blev denna FM2n mest liggande i en kameraväska i en garderob hos min far och under de senaste 10 åren har det nog inte blivit många exponeringar. Så nu fick den följa med hem till mig, med en utsedd hedersplats på den analoga kamerahyllan.

Men jag ser att det är en rulle i kameran med några bilder kvar att exponera, så först  kommer jag att ta slut på den rullen, kanske sätter jag i en ny också.
För att plocka upp en Nikon FM2 och känna tyngden och kolla i den stora sökaren genom en Nikkor 50mm 1:1,4 det är känsla det :-D



Under 80-90-talen samlade jag på mig allt av Nikons broschyrer och reklam och de flesta Nikontester från 60- till 90-talet från olika fototidningar.

Kommentarer

  1. Ja maken står bredvis och dreglar. Han samlar ju på analoga kameror och just en sådan står på hans önskelista, trots att han själv aldrig ägde en Nikon.
    Men du, har inte din pappa en Sony i handen på lilla bilden. Känner nästan igen min egen kamera, men jag kan ha fel.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer