Jag och min termos

... på toppen av Krokshallsberget mitt i Borås.



Under årtionden har då och då röster höjts för att spränga bort berget som sedan 50-talet fungerat som skyddsrum och parkeringsgarage både i berget och ovanpå. Var gång kommunens folkvalda funderar på att samla bussar och tåg på samma ställe så ser man bara berget som ett hinder och det bästa är att jämna det med marken.
Vi som kanske ser lite mer vida omkring ;-) ser att det verkar finnas gott om plats för både stadsbussar och fjärrbussar på den något luftiga och något öde platsen vid foten av berget. Det anlagda "grönområdet" där nere mellan bussarna är makadam och stenlagt och inte ens den mest militanta trädkramare kan tycka att det är värt att bevara.
En bra stadplanerare och arkitekt kan säkert se till att all busstrafik kan samsas på de nuvarande ytorna, så kanske jag även i fortsättningen korka upp min termos på berget en solig men isande kall morgon.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer