Nynäs i Dannike


Detta var tappen där jag tankade moppen i början av 70-talet. Vad jag minns var det Nynäs under hela eran tappen var i drift.
Bertil hette mannen som hade denna servicestation med bilverkstad för enklare service och på ovanvåningen utförde han reparationen av cyklar, mopeder och motordrivna redskap och bl.a cykelförsäljning.
Bertil hade också taxirörelse under många år ca 1940-tal till någon gång under 1980-talet och han utförde skolbusstrafik under 1960-70-80-talen.
Under mina 9 år i grundskolan 1963-1972 åkte jag till skolan med Bertil och hans Ford Transit. Porten till höger i bild fanns fönster och en dörr in till kassan och vänsterporten så likadan ut då.
Till vänster om byggnaden utmed muren stod pumpen där vi tankade våra moppar och på planen framför fanns en liten pumpö med pump(ar). Där är mitt minne lite vagt om hur det såg ut.

Nuvarande ägaren av fastigheten har fixat till en pumpsida på väggen, det gillar vi Mack och Motellspanare.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer