Bilarna på Kyrkömosse

Jag hade tur fotograferingsmässigt när jag kom fram till mossen, det hade just regnat och det var fortfarande en grå himmel. På grund av vädret var jag också ensam på mossen denna dag. Allt eftersom solen kom fram blev också bilderna svårare att bemästra mellan sol och skugga bland bilarna. Men jag fick en timme innan jag kände att jag kunde detta och nu började solen värma.

Kyrkö mosse ligger utanför Ryd i Tingsryds kommun och är känt för "Åkes bilskrot". Kyrkö mosse ligger strax utanför Ryd på länsväg 119 mot Hässleholm. Bilkyrkogården, eller bilskroten, på mossen har en lång historia.
Åke Danielsson, född 1914, död 1999, ägnade sig åt torvbrytning på mossen innan han 1940 drog igång bilskroten som en bisyssla. Verksamheten lades ner i slutet av 1980-talet, och när Åke 1991 lämnade mossen lämnades bilarna kvar.

Kyrkö mosse är nummer 46 i boken Sveriges 100 märkligaste sevärdheter.













































































Kommentarer

  1. Himla snygg banner Du fått till...

    SvaraRadera
  2. Många snygga bilder där. Får nog ta mig till Kyrkömosse någon gång.

    SvaraRadera
  3. Finns det kvar än idag? Länge sedan jag läste om det. Om det finns kvar så förstår jag inte VARFÖR när vi i alla andra sammanhang inte ska skräpa ned i naturen. Så otroligt fult!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen bra replik på vad du tycker och känner inför skroten. Jag vet att många känner så som du skriver och även jag i andra fall, men just denna skrot är lite speciell tycker jag.

      Radera
  4. Jag har ingen bra replik på vad du tycker och känner inför skroten. Jag vet att många känner så som du skriver och även jag i andra fall, men just denna skrot är lite speciell tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer