C.C.S.




Vi hoppar tillbaka till 70-talets början. Jag hade fått ett tips från kompisen om en grupp som kallades C.C.S. som hade en stil som han trodde skulle passa mig. Han skulle göra en beställning från Ginza, och frågade om jag ville beställa LP’n. Det tog någon vecka sen kom den på posten, jag la den på min relativt nyinköpta Fergussonskivspelaren och tog på mina Pioneer SE-205 hörlurar. När stadsljuden på LP’n började och gitarren i Boom Boom (John Lee Hookers hit) tonade in var det en ren njutning… vilket ljud och vilken stereo minns att jag tänkte ”är det så här stereo skall låta!?” När sedan spår två med I can’t get no Satisfaction började visste jag att det var ett bra köp. Visst, lite jazzig är LP’n, men med en blues och rockton över det hela och Alexis Korner var en renodlad bluesman. LP’n kanske inte riktigt håller idag men den kvällen var det en riktig Aha! upplevelse, och jag kan komma ihåg känslan då jag lyssnar på LP’n idag…

C.C.S. bildades 1970 i Storbrittannien som en studiogrupp, på initiativ av Mickie Most och med musikerna John Cameron, Alexis Korner och Peter Thorup. C.C.S. står för ”Collective Consciousness Society”. 1970 fick de sitt genombrott med Whole Lotta Love (Led Zeppelin). Största framgång i Sverige var 1971 med Walking och 1973 med Sixteen Tons. 1973 upplöstes gruppen när Korner och Thorup slutade.


Mickie Most producerade C.C.S. Under andra halvan av 60-talet hade hans skivproduktioner ockuperat hitlistorna i såväl England som USA. Han hade tjänat förmögenheter och under 1970 hade engelska skatteverket synpunkter på hans taxeringar. Hans revisorer insisterade på att han måste skaffa sej skatteavdrag.

En skröna är att detta hände:
En natt ringde Mickie upp sin revisor och skrek i luren:
”Jag har det, jag har det”!!
”Vadå Mickie – Vad är det du har?”
”En idé på hur jag ska kunna förlora pengar!”
”Jättebra, hur då?”
”Jo, jag ska bilda ett storband, massor av musiker att betala lön till. Dessutom ska de bara spela in i landets bästa studios!”
”Fantastiskt, Mickie, ett storband, trettio år efter att sånt var populärt. Jättebra!”
”Ja, inte nog med det, det ska bestå av de bästa studiomusikerna vi kan hitta!”
(Våldsamma skrattsalvor från båda håll)
”Se’n ska vi ska ha en dansk gitarrist”!
(Mer våldsamma skrattsalvor)
”Och vet du vad det bästa är?”
”Nej!” (kvidande skratt)
”Kan du gissa vem som ska vara solosångare?”
”Nej, Nej!”
”ALEXIS KORNER!”
(Mer hysteriskt skrattande).

Är den historien sann? Ja, vem vet. Den finns med i en biografi om Alexis Korner. 


 Reprisinlägg från jan 2007.

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer