Borås gröna stråk, parken genom stan 8-11

Tanken Borås Stad har är att knyta ihop de gröna ytorna och parkerna som redan finns i stan till en enda sammanhängande park. För oss som är intresserade av detta finns nu markeringar och informationstavlor uppsatta utmed det planerade stråket.

Jag fortsatte i morse min vandring i det som nu blir del 3 (del 1 har ni här) och (del 2 här). Från kanten av Stadsparken där man skall bygga en parkbro över Sven Eriksonsgatan genom centrum mot järnvägen (kust till kust-banan) och upp till Norrbyleden där jag slutade i morse.
Ni som följer mig på denna blogg vet att det är här No Limit Borås 2020 går av stapeln 17-20 sep.





En liten del av Stadsparken.





Hallbergsbron byggdes för att man på 70-talet planerade en led genom Stadsparken. Protester gjorde att leden inte byggdes men bron hann byggas och står kvar som ett betongmonument till minne av då bilismen skulle fram till varje pris. Nu kommer den att grönska än mer i framtiden.











Västerbroområdet med Viskaholm, en gammal industri som nu är omgjord till kontor.







Här på motsatta sidan av Viskan finns redan nu ett vackert gångstråk utmed Viskan genom centrum. Detta trodde jag att de skulle utnyttja men så är tydligen inte fallet.









Ett stort projekt blir att bygga en Parkbro över leden och järnvägsområdet. Här kan jag känna att viisa delar av "Parken genom staden" är mer av en vision än konkreta planer. Det blir en hel del avancerade broar över järnväg och motorväg och större leder.



Magasinsgatan 8 är en legal graffitivägg i kanten av stadsdelen Norrby.





Återigen stöter man på muraler som gjordes under No Limit Borås.





Är skall parkbron järnväg och vägar ansluta. Tvärs över ser man Viskaholm där infoskylt nr 11 stod.



Nästa del blir den sista då går jag nr: 12-17 bort till Ålgårdsbron.

Kommentarer

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer