På scenen

Jag har lovat att hjälpa till att fotodokumentera vissa evenemang på Det Gula Kulturhuset här i staden. Igår var det första gången för denna säsong. Open Mic eller Öppen Scen som det kallas just här, var först ut under hösten.

Helen Walting

Anders Karlenström

Några tankar om detta: Jag vet av tidigare plåtningar att det är väldigt svårt att fota i scenbelysning, eller rättare sagt det blir väldigt bra bilder när det lyckas, och oanvändbara bilder då inte allt sitter.
Motljus och skiftande färger och höga kontraster gör att det i förväg är svårt att beräkna hur exponeringen blir (jag har kanske inte lärt mig knepen riktigt än).

Nackdelarna är att ISO sticker upp till gränsfall i vad jag tycker är okej. Slutartider blir oroväckande långa, men som tur är tar bildstabiliseringen det mesta av ev. skakningar. Men rörelserna på de som finns på scenen är inte mycket att göra åt. Hänsyn till publiken gör att jag inte vill röra mig runt och ta för stor plats. Lås av fokuseringen och ev. omkomponering av motivet ställer också till det ibland med var skärpan till slut hamnar. Tidspress att under 3-4 minuter (längden på en sång) hitta rätt bland allt detta, gör att det är en stor utmaning, men faktiskt kul!

Trots allt detta blev det en serie godtagbara bilder att leverera... PUUUH ;-)

Kommentarer

  1. känner väl igen mig från din beskrivning
    då jag var ute som mest och fotade ett känt dansband du vet
    så kom jag hem med överfulla minneskort
    ett fåtal blev ok bilder från min sida
    dessa två bilder är mycket bra, om jag ska ha någon favorit så är det översta bilden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har ju fotat mycket scenframträdanden. Jag håller med dig, den övre bilden är jag mest nöjd med av de 115 bilder jag tog på de 4 personer som uppträdde denna gång på "Open Mic".

      Radera
  2. Borås ligger verkligen i framkant med mycket i Sverige. Vilken kommun. Open mic är anammat från England. Min svägerska gjorde massvis med framträdanden på olika ställen i London med egenskrivna låtar och sin gitarr. Å Det Gula Kulturhuset kunde inte ha valt en bättre fotograf för dokumentationen av eventen.
    Här har du en annan som ÄLSKAR fotografering av gigs, mest hårdrock, men jag tycker hon tar suveräna kort. Skrolla ned i hennes blogg så ser du vad jag menar. https://kajsalisasblogg.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag har följt KajsaLisa mer eller mindre regelbundet under många år, hon är riktigt bra på det. Borås har verkligen gått profilerat sig som en kulturstad under de senare åren.

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer