Från ett nyvaket Borås

Jag är en tydligen morgonpigg människa, i många år var det nödvändigt på grund av mitt yrke. Att vakna och gå upp vid 03:15 fram till 04:00 var vardag för mig.
Att mitt yrke skapat dessa vanor tror jag säkert, men jag blev aldrig en kvällspigg människa trots att det var lika vanligt att mina arbetspass slutade efter 24:00 fram till 03:00.
Nu är det många år sedan jag slutade att jobba dessa tider. När jag numera lyfter min pension trodde jag att min morgonpigghet skulle ändras, men så är inte fallet ännu.
Därför blir det då och då varje vecka morgontidiga längre promenader. Ner till Borås centrum t.ex. en sträcka på ca 5 km den kortaste vägen, i måndags morgon blev det 9.7 km med lite omvägar. Fortfarande var det ganska tidigt när jag gick runt i centrum och fotade medan solen lyfte över trädtopparna, under tiden började bilbruset tillta och människor kom ut på gatorna.




Kommentarer

  1. När jag jobbar i veckorna är det väldigt svårt att komma upp ca 4,45 oftas så snosar jag allt för många gånger som senare blir det bråttom på morgonen i stället
    ibland så vaknar jag före klockan och det känns bra runt 04,30
    jag kommer i säng allt för sent var kväll och får allt för få timmars sömn
    men jag ska bättra mig på det är det tänkt

    SvaraRadera
  2. Så du gick i pension några år tidigare än vanligt! Helt rätt tänkt där, speciellt om du tröttnat på jobbet eller fick världens erbjudande om avtalspension.
    Du är då verkligen en morgonmänniska, när jag aldrig varit. Speciellt efter den här sommaren, som ju fortfarande "pågår" för fullt har jag helt ställt om min dygnsrytm. Å nej, jag har inte kommit i fas än. Långa nätter på balkongen med en deckare, och sedan upp sent på förmiddagen. Tur att vi alla är olika:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer