Om att träna och utforska

Jag hemestrar på morgonen genom att utforska mitt närområde och stad till fots i mina relativt snabba promenader.
Märker att det är en stor skillnad att utforska stadsdelar på detta sätt istället för med bil som jag hittills alltid gjort.
Till fots ser jag stadsdelarna från helt annan vinkel och upptäcker väldigt mycket. Bl.a. att det finns vandringsleder och kulturleder i direkt anslutning till villaområden.
Hur fint planerade villaområden egentligen är. Jag upptäcker också hur genomtänkt alla stadsdelar länkas samman via små och större  gångstigar och cykelvägar. Där man med bil får ta stora omvägar.
Nu har jag avverkat i stort sett alla Borås stadsdelar.

Jag gjort stora framsteg i längd.
Tidigare snabba promenader har oftast hållit sig runt 5-8 km ca 4 ggr per vecka efter att det upptäcktes att jag fått diabetes 2 i jan 2017. Nu är jag upp i runt 1,4 mil.

För mig som suttit bakom en ratt och inte tränat nämnvärt sedan tjugoårsåldren är detta stort för mig. Att gå i snabb takt med en kortare (10 min) paus under 1 till 1,5 mil är över förväntan, ett stort kliv uppåt har gjorts. Jag är faktiskt stolt över mig själv. :-)

Kommentarer

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.