difficult roads often lead to beautiful destinations

2007-06-20

Vi köper stereo 1969

En av mig handplockad stereoanläggning från Philipskatalogen 1969. Skivspelaren är modell 22 GA 202 Electronic. Förstärkaren 22 RH 591, 2x30w. Högtalarna är 22 RH 497 och 496. En anläggning som skulle pryda varje hem även 2015.


Summa för denna anläggning blev ca 1200:- men då valde jag de dyra högtalarna 22 RH 497.
Jag som konfektionsarbetare på den tiden tjänade ca 11 kronor i timmen, med lite accordshets säger vi 12-13 kronor, det blev runt 90 kronor om dagen innan skatt.
Där i butiken bläddrade jag intresserat i vinylbackarna med originalartister, men insåg att jag inte hade råd med dyra LP med Elvis, Beatles eller Stones på någon månad.
Så det fick bli dessa två LP från lågprisbacken med covers av 60-talshitsen, jag ville ju testa anläggningen när jag kom hem.


6 kommentarer:

  1. Såå, tokigt, trevlig och trivsamt att läsa detta!
    Känner igen mig i ditt resonemang!
    Gu´ va´ jag blev härligt nostalgisk!

    En trevlig tripp tillbaka!

    Johnny

    SvaraRadera
  2. Ja, du lyckades plocka ihop en verkligt snygg anläggning.

    SvaraRadera
  3. Jag hittade igen mor & fars gamla Philips anläggning i snarlik stil bara härom dagen när jag städade i källaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara till att plocka upp och damma av. :-)

      Radera
    2. Nu är det gjort!
      En betydligt enklare modell var det men träet känner man igen.

      Radera

Tack för din kommentar!