difficult roads often lead to beautiful destinations

2016-01-18

The Greatest Live Show



Jag hade lyssnat mycket på Jerry Lee under 70-talet, stått i skivbutiker och bläddrat igenom alla hans album och köp några bl.a. Live at The Star Club, Hamburg från 1964 och The Killer Rocks On från 1972 och inte minst dubbel-Lp:n The Session... Recorded in London with Great Artists från 1973.
Jag hade sett lite klipp på TV från hans shower... och när jag kollade på hans album The Greatest Live Show on Earth Vol 1 & 2 så skulle jag ju givetvis vilja se honom live någon gång och se honom rocka loss på scen.

Så 1978 läste jag att Jerry skulle komma till Göteborg och jag tänkte att nu måste jag se honom live efter år av lyssnande på LP, även om han väl inte var så het under 70-talets senare hälft vill jag minnas.
Men jag åkte och köpte biljett och parkerade bilen utanför Scandinavium.
Väl inne slås jag av hur lite folk det var, de flesta fanns ute på golvet givetvis men uppe på läktarna var det helt tomt. Vid utsatt tid stod pianot ensamt på scenen… ingen Jerry. Han var tydligen lite försenad, så jag gick upp på läktaren och satte mig lite skönare och väntade. Efter nära en timmes väntande var vi nog alla ganska irriterade.

Till slut släntrar Jerry och bandet in på scenen och han sätter sig vid pianot. En troligtvis ganska packad Jerry försöker få liv i sina hits, det låter för jävligt.
Efter 4-5 låtar tröttnar jag, förbannad och en illusion och en idol mindre lämnar jag Scandinavium allt medan Jerry försöker samla ihop sig på scenen.

Det tog många år innan jag lyssnade på Jerry igen, han hade betett sig som en skithög, tyckte jag.
Numera är det glömt och jag lyssnar gärna på Jerry Lee igen.

1 kommentar:

  1. tråkigt av detta att det blev så
    men du har vart fall sett han live och vart på hans live spelning
    ja har bara ska ja väl inte säga det var även det ett mycket lyckat och stort möte för mig personligen sett hans syster linda gail live
    den där dubbel vinylen live ifrån london var ingen hit för mig vart fall
    tyckter ljudet är väldigt dåligt inspelat på den
    men rocks on är en fin klassiker

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!