difficult roads often lead to beautiful destinations

2016-01-11

Nya plattan med Bowie

Fram tills LP:n Young Americans med David Bowie hade jag inte fattat något av det som Bowie gett ut. Kompisar hade köpt Pin Ups och Alladin Sane 1973-74 och jag tyckte det var den värsta skit jag hört. Det var min uppfattning när någon nämnde Bowie.

Men sommaren 1976 var jag hemma hos en kompis och som brukligt var satte han på någon av sina nya plattor för att få lite bakgrundsmusik när vi snackade.

Otoligt bra musik strömmade ur hans Harman Kardon-anläggning med högtalarna Pioneer HPM60, så jag frågade vilken platta han hade satt på? David Bowies senaste, sa han...?!

På bilden här under som är från hösten 1975 lyssnar jag egentligen till Donna Summers nya LP - Love to Love You Baby.
Men efter morgonens sorgliga besked om att Bowie avlidit 69 år gammal passade jag på att kopiera in Young Americans över Donna Summers LP-konvolut.
För exakt så här kunde det sett några månader senare hemma hos mig, sommaren 1976.



När jag skulle kolla efter bra Bowieframträdanden, hittade jag detta klipp. En rå och bluesig version av The Jean Genie från Top of The Pops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!