Sony Nex-6 med Sony 18-200 OSS



Hur är dagens moderna långzoomar eller Superzoomar som de tydligen numera kallas, det återstår att se. För nu har vi i alla fall köpt en sådan zoom till frugans Sony NEX-6. Hur det än är så är det bökigt att hålla på att byta objektiv när man är på olika evenemang eller är ute på resande fot. Det finns ju speciella långzoomskameror men dessa har ofta en försvinnande liten sensor så de ger oftast bara acceptabla bilder under soliga dagar eller dagens ljusaste timmar.
Zoomen är en Sony 18-200 OSS LE. Omvandlat till småbild (eller fullformat som de nu envisas kalla 24x36mm bildformatet) blir detta 28-300mm. OSS är bildstabilisering och LE betyder ett något smidigare och lättare (och lite billigare) objektiv än den äldre Sonyzoomen med samma omfång. Visst levererar ett gäng fasta objektiv eller ett par zoomar med kortare omfång bilder med mindre av de vanliga åkommor som nästa alla objektiv har. Men hur mycket ser man av detta på bilden, handen på hjärtat.
Hoppas att objektivet levererar godtagbara bilder och att det är smidigt att hantera och inte för tungt att ha med sig under en dag.

Edit: Efter att använt objektivet under 5-6 veckor så är jag väldigt nöjd med de bilder kombinationen ger. Så jag tycker att en långzoom är att föredra framför min kombination med två zoomar på 18-55 och 55-210 och bildmässigt ser jag ingen skillnad, kanske till 18-200 fördel särskilt vid vidvinkelläget om jag jämför med kitzoomen 18-55mm.

Kommentarer