difficult roads often lead to beautiful destinations

2014-09-27

Med Cibachrome i mörkrummet

Cibachrome 1992
Efter att jag fuskat klart med framkallning av svartvit film och kopiering av denna till pappersbilder, så var det dags att ta tag i det tidskrävande och svåraste (enligt mig) i ett mörkrum, nämligen att från diabilder göra papperskopior. Jag skall inte trötta ut er med detaljer om den tekniken, men det var som att vara blind under mörkrumsarbetet. För allt var tvunget att skötas i absolut mörker under ganska lång tid. (Under svartvit kopiering kunde en röd lampa vara tänd som gav ledljus.)
Nu gällde det att veta exakt var allt fanns i mörkrummet och att alla handgrepp skulle sitta. Materialet var också dyrt så jag fick träna på handgreppen medans ljuset var tänt tills och jag kände att jag hjälpligt behärskade tekniken. Jag vet inte hur många av er som sysslat med Cibachrome, men jag är liiite stolt att jag gjort det. Det blev några timmar i mörkrummet med Cibachrome och det blev väl ett dussintal godkända pappersbilder från mina utvalda diabilder, när jag kände att jag behärskade "från dia till papper" då var mitt mål uppnått.

Kameran på den stora bilden är en Nikon F301, den sista modellen innan autofokusen slår igenom. Modellen har bl.a. dubbla programautomatiklägen och motorframmatning. Den har tillhört min far och köptes ny i slutet av 80-talet. Monterat är också Nikkors standardzoom, på den tiden en 35-70mm AIS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!