difficult roads often lead to beautiful destinations

2014-08-08

När ordet var Nakenstudie


Okej jag säger det med en gång - Det är ett osunt beteende att bära hem 35-45 år gamla fototidningar. Särskilt när jag på åttiotalet köpte dessa på antikvariat när de var bara 5-10 år gamla.
Då lusläste jag tester och tekniska artiklar för jag ville förstå ALLT om hur en kamera och ett objektiv fungerar och är uppbyggda. Jag ville kolla MTF-kurvor för att se vilket objektiv som var skarpast till det kameramärke jag för närvarande hade.

Hur det nu var så gavs alla tidningar bort till yngre fotointresserade för många år sedan.
Men när jag nu hittade en låda på loppis med tidningen FOTO's kompletta årgångar mellan 1972-1978, 79 tidningar i superskick för 80 kronor, ja då kunde jag inte motstå.
Eftersom jag på senare år börjat kolla efter 60-70-talskameror på SH och loppis är det skoj att fräscha minnet och se vad som skrevs om dem när de var nya och heta. På bilden ovan använder man en Canon FTb QL med en 50mm f1,8 SC till att illustrera Nyckel till bättre bilder och just den modellen med det objektivet råkar stå på min hylla.

Då var de relativt aktuella nu ser jag på dem med helt andra nostalgiskt retrospektiva ögon när det gäller reklam och kameramodeller. Jag slås också av hur mycket naket det var i bildinnehållet under sent 60-tal och tidigt 70-tal.
Det var sk. "Nakenstudier" (ett ord som är bortglömt 2014?) av kvinnor, man diskuterade poser, vinklar, ljussättning, bakgrunder. Dessutom skickade läsarna ogenerat in bilder på nakna fruar, flickvänner och "modeller" som inte stod Fibban och Lektyr efter på den tiden, och bilderna blev bedömda av tidningens redaktörer eller gästtyckare.

Då reflekterade jag inte speciellt på detta, men nu blir jag häpen över frigjordheten, det var trots allt en Fototidning, men det var uppenbarligen flest män som fotade på den tiden. Visst började det höjas röster via insändare om nakenheten och jag tror att redan under mitten av 70-talet försvann de mer vågade nakenstudierna.
Jag slås också av saknaden av kvinnliga fotografer under dessa år, finns det något reportage eller i reklamen så håller kvinnan i en liten Instamatic medan männen står intill hållande Nikon och Canon med påmonterade jättetelen :-)
Inget uppseendeväckande på den tiden givetvis, det var så det var i alla medier.

Köper jag en fototidningen 2014 tycker jag mig se att nu är det 50/50 av inskickade bilder och reportage av/om män och kvinnor. Tittar man på bloggar och Instagram så känner jag att kvinnorna tagit över fotograferingen, eller så har de kvinnliga fotograferna ett bildseende som tilltalar mig mer och därför följer jag hellre dem.

Ja... det är sådana här tankar som kommer upp när jag återigen bläddrar igenom gamla tidningar som en gång i tiden lärde mig hur Tid - Bländare - ISO/ASA samverkade och hur en kamera med objektiv fungerar. Trots att det digitala fotandet tagit över så fungerar det mesta exakt likadant. Sammanlagt blir det många timmar jag bläddrat genom tidningarna och för varje genombläddring lärt mig något nytt även denna gång fast det gått ca 40 år sedan vissa tidningar trycktes. Tack FOTO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!