Aftonstjärnan i Göteborg


Aftonstjärnan byggdes av Lindholmens arbetare och invigdes den 1 mars 1903 som en folkets hus-lokal. 1915 började man hyra ut en av salarna för filmvisning, vilket i dag gör byggnaden till det äldsta hus i Göteborg där man fortfarande visar film. Under lång tid fungerade huset som lagerlokal tills man började rusta upp det av en nybildad förening. Invigningsfilmen 1994 var Cinema Paradiso. Kent Andersson använde åren 1996–2004 Aftonstjärnan som teaterscen för sina årliga nyskrivna revyer.


Kommentarer

  1. Vacker byggnad, bra att den fortfarande används.

    SvaraRadera
  2. vackra bilder och fint fotat

    SvaraRadera
  3. Jag tycker så mycket om din blogg, kanske mycket för att jag känner igen mig på så många ställen och du har så fantastiska foton! Just den här byggnaden bor jag granne med och ser från mitt sovrumsfönster. Den är så underbar, och speciellt på kvällen när neonskylten är igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en fin stadsdel detta, gammal och välbevarad.
      Tack för din positiva kommentar!

      Radera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.