difficult roads often lead to beautiful destinations

2014-04-04

Tell Mama

Etta James - Tell Mama, The Complete Muscle Shoales Session - 1968. Okej, det skall säga med en gång att Etta kan vara lite gapig i vissa partier av sina låtar, det stör mig en aning.



Men annars är denna samling en riktig pärla av både mjuk och ruffig soul. Jag upptäckte Etta sent i livet det var i samband med fildelning faktiskt. Då kom jag i kontakt med Tell Mama, The Complete Muscle Shoales Session från 1968 och lyssnade, därefter köpte jag några CD med henne, men jag tycker att denna CD/LP/Samling är överlägset bäst. Muscle Shoales Studios var väl eller blev kult under dessa år, och många av dåtidens artister skulle spela in sina album där. Nog hör man var Janis Joplin fick inspiration.

Etta James - Tell Mama höll mig vaken vid bilkörningar under sena helgkvällar/nätter intill gryning under några år när jag jobbade dessa tider.

Etta James - Tell Mama, 1968


Jag och Spotify har inte umgåtts så mycket, men jag får fram hela denna samling här, kanske får du det också.

4 kommentarer:

  1. Tack för en stunds behaglig musikalisk njutning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks for listening, herr Stömell

      Radera
  2. Mäktig musik, inte någon jag lagt märke till men nästa gång pc:n åker på ligger hon i min Spotify lista :) Jo rötternas musik har många fått sitt inflytande ifrån. Kul att du länkade :) Nu ska jag spela den igen... Och maila den till en blueskamrat

    SvaraRadera
  3. Jaa, det bor en själ i den här sortens musik! :-)
    Tack för tipset.

    Till skillnad från dagens könlösa, blodfattiga och enformiga "musik"
    Typ Avicii!

    Johnny

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!